2018年11月24日星期六

Sepucuk surat kepada seluruh rakyat Malaysia yang tersayang

Kepada:
Rakyat Malaysia

Saya hanya seorang insan yang biasa, juga membuat keputusan yang salah kadang kala. Namun, saya bercita-cita tinggi untuk menyedarkan orang ramai, supaya perjuangan yang tidak mengira kaum, bangsa, mahupun agama untuk kemerdekaan yang sering terdengar sejak kecil-kecil lagi dapat direalisasikan sebagai kerjasama demi kesejahteraan dan kemajuan negara.

Saya bukan seorang yang mempunyai pengaruh yang kuat seperti pemimpin negara, artis terkenal, bahkan seorang pendidik yang bertanggungjawab. Apa yang saya mampu, adalah mengurangkan niat buruk saya apabila terlibat dengan orang yang mempunyai identiti yang berbeza, dan cuba memahami pemikiran mereka. Oleh itu, saya menyediakan surat ini dalam Bahasa Melayu, kerana saya memahami semangat “bahasa jiwa bangsa” dalam kalangan mereka.

Saya pernah bersifat perkauman seperti yang apa segelintir ahli politik yang sering gemar mengheboh-hebohkan. Masa itu saya masih bersekolah dalam sekolah menengah kebangsaan, yang sering dianggap sebagai usaha memupuk persefahaman antara kaum apabila ahli politik bercerita tentang pendidikan. Kononnya saya sepatutnya tidak bersifat perkauman, tetapi itulah masa yang pemikiran tentang perkauman yang paling jelas dan tidak menyedar bahawa saya yang bersifat perkauman walaupun sentiasa mengadu kerajaan tidak adil.

Disebabkan saya bertegas pada prinsip iaitu “menghormati orang lain jikalau ingin dihormati”, saya cuba seribu daya untuk menghapuskan persepsi buruk pada kaum atau agama lain. Sedangkan kebolehan saya sangat terhad, apa yang saya boleh lakukan adalah bermula daripada diri sendiri. Saya ingin memahami apa masalah yang dihadapi oleh orang lain. Saya ingin memahami apa persepsi orang lain atas kaum-kaum yang berbeza. Saya berpendapat bahawa persefahaman antara satu sama lain bermula daripada komunikasi yang berkesan, tidak semestinya salah satu pihak mesti berundur, mesti melupakan atau membuang identiti kaum sendiri seperti yang didapati di negara lain (namun perkauman di negara tersebut lagi dahsyat). Sebagai contoh, kaum Cina boleh fasih dengan Bahasa Melayu manakala kaum Melayu boleh belajar berbahasa Cina.

Saya sentiasa terasa tersinggung apabila didapati orang yang menganggap Malaysia sebagai Tanah Melayu. Inilah tanah air kita, kenapalah perlu membahagikan bumi yang sama dipijak kepada kaum tertentu sedangkan ini bukan tanah persendirian tetapi awam. Tanah Melayu sudah menjadi sejarah, sama juga Amerika Syarikat tidak lagi kepunyaan Indian Amerika tetapi miliki warganegaranya, sama juga Afrika Selatan, Austrilia, dan banyak lagi negara lain yang berbilang kaum yang berasal usul dari tempat yang berbeza-beza. Semasa Malaysia diisytiharkan sebagai negara miliki suatu kaum sahaja, warganegara lain akan berasa sumbangan nenek moyang, ibu bapa, dan sendiri telah dilupakan, bak kata pepatah, seperti kacang lupakan kulit.

Malaysia tidak lagi Malaysia jikalau tiada perjuangan antara kaum. Jika kita sering menganggap kaum Melayu berbesar hati melindungi kaum lain, memberikan peluang kepada kaum lain, dan sekarang dibuli oleh mereka, kita akan sentiasa hidup dalam gila ketakutan. Saya mengenal jasa kaum Melayu semasa perjajahan Jepun dan darurat disebabkan Parti Komunis Malaya (PKM), namun, saya juga mengetahui bahawa Kesatuan Melayu Muda (KMM) yang tertipu oleh tentera Jepun dan akhirnya Tanah Melayu dijajah oleh tentera Jepun yang zalim. Segelintir orang Melayu memaki PKM, sehinggalah termasuk kaum Cina walaupun bukan semua kaum Cina ialah PKM pada masa itu, dan kebanyakkan kaum Cina tidak berkongsi ideologi yang sama lagi sekarang. Namun, tiada satu kalipun saya terdengar orang Cina yang memaki KMM (saya tidak mengecualikan kemungkinan banyak orang Cina sudah melupakan KMM sebagai salah satu faktor penjajahan Jepun berlaku). Sekiranya kita sentiasa mengingati salah laku orang lain, bagaimanakah kita bersatu padu?

Apa lagi Cina mau? Sebenarnya orang Cina pun tidak faham orang Melayu dan terasa menjerit “apa lagi Melayu mau/tak mau”. Banyak orang Cina berasa tersekat sehingga hari ini. Bukannya mereka tidak mengenang budi/jasa, tetapi mereka berasa dipandang remeh. Saya mencadangkan perjelasan dibuat secara hati yang terbuka. Sikap mengutuk orang lain tidak akan membantu apa-apa, hanya akan memburukkan situasi. Senang mengutuk, susah menyakinkan.

Dengan inilah saya mengakhiri surat saya. Semoga perjuangan demi tanah air tanpa mengira kaum, bangsa, dan agama akan berlaku lagi pada masa depan. Sekian.

没有评论:

发表评论